1. Loading...

Vad jag kom fram till

Några ord från Jenny Hadfield

Jenny Hadfield är bästsäljande författare, talare, coach och hälso- och fitnessexpert. Hon har tävlat i löpning och äventyrstävlingar runt om i världen, t.ex. Antarctica Marathon, Inca Trail Marathon och Mark Burnett’s Eco-Challenge Expedition Race. Under sin mer än 20-åriga karriär som coach och författare har Jenny påverkat tusentals löpare, vandrare och fitnessentusiaster.

Första gången jag såg en elcykel blev jag inte vidare imponerad. Jag blev omkörd på en grusväg och ordet som jag fick i mitt huvud var ”fuskare”. Efter cykelturen kom jag att prata med elcyklisten. Han berättade om hur han utforskade Klippiga bergen och cyklade 80-kilometersrundor till platser som han aldrig hade kunnat nå utan den extra assistansen. Hans äventyr ändrade mitt tankesätt och jag lämnade konversationen med en nyvunnen inspiration att testa en elcykel. Jag ville testa att byta bilen mot en elcykel i en månad för att se om jag kunde spara pengar på bensin, göra ärenden mer effektivt och få mer vardagsmotion.

Det är inte fusk

När jag cyklade på Treks Super Commuter+ 8S kände jag direkt den smidiga pedalassistansen och det faktum att om jag ville komma framåt var jag tvungen att själv trampa. Det kändes också fantastiskt att kunna välja mellan olika assistanslägen, alltifrån lite assistans i Eco-läget till massor i turboläget.

Min första tur på elcykeln var Un-El Tour Ride, en stadsrunda i Tucson, Arizona, för att se den berömda gatukonsten. Jag hade cyklat hårt i Tour de Tucson dagen före och den här stadsrundan som var mer av fritidscyklingskaraktär var perfekt för ett test. Jag cyklade ca 16 km till starten med en snitthastighet på 35 km/h och jag njöt av pedalassistansen. Den gav mig en lätt cykling som var lagom för att värma upp och skaka igång benen efter föregående dags tävling. Jag stängde av assistansen under konstrundan och använde turbon på vägen hem. Det var inget fusk. Det var en ny möjlighet att ha kul utomhus.

Jag körde mindre bil, utforskade mer och hittade en helt ny rytm

Även om jag använde bilen några gånger under denna första månad upptäckte jag att jag ständigt föredrog elcykeln framför bilen. Det var enkelt att ersätta bilen med elcykel på de sträckor som jag brukade köra. Bland annat värmde jag ofta upp inför mina vandringsturer genom att cykla upp till leden. Allteftersom månaden gick upptäckte jag att det blev en helt ny rytm med elcykeln. Jag var i fas med min omgivning, min kropp och mina anledningar att cykla.

Jag handlade mer regelbundet och sparade pengar

I vanliga fall storhandlade jag en gång i veckan och köpte allt jag behövde på en enda gång. När jag nu istället skulle cykla till affären fick jag nöja mig med det som fick plats i de två kassar som rymdes i cykelväskorna. Istället för att spontant kasta ned varor i kundvagnen gick jag igenom affären och planerade måltider för några dagar framöver. Jag köpte mer grönsaker, frukt och proteiner eftersom det var det som var viktigast. Jag minskade matsvinnet och sparade runt 600 kronor i månaden.

Jag rörde mig mer

Jag har alltid varit aktiv, men mitt arbetsliv har på senare tid lett till mer stillasittande uppgifter, som att skriva och skapa. Jag har en daglig målsättning att öka tiden som jag lägger på andra aktiviteter än att sova, äta och träna, det vill säga vardagsmotionen.

Jag nådde dessa mål varje dag genom att använda elcykeln när jag gjorde mina ärenden. Jag cyklade till möten. Jag cyklade för att hämta posten och skicka paket. Jag cyklade till fiket för att skriva, och sedan började jag utforska alla andra fik och butiker i stan. Efter en månad med elcykeln kände jag att jag fick den vardagsmotion som jag behövde. Jag blev av med en del mindre krämpor eftersom jag satt mindre och rörde mer på mig.

Rörelse får oss att må bättre. Jag blev allt aktivare i mina rutiner och valde hellre elcykeln än bilen och det inspirerade mig till att välja grönsaker och frukt istället för en stor påse chips. Dessutom var det så himla roligt. Och allt tack vare den vänlige elcyklisten som drog förbi mig på grusvägen och sedan berättade om elcyklar och uppmuntrade mig att prova innan jag dömde ut dem. Jag är skyldig honom ett stort tack.

Jämför produkter i ditt ställ

Jämför
Sverige / Svenska
You’re looking at the Sverige / Svenska Trek Bicycle website. Don’t worry. We’ve all taken a wrong turn before. View your country’s Trek Bicycle website here.